Skip to main content

Oebas Hjälp

Flik och träd

I Oebas finns olika trädstrukturer för att beskriva hur olika delar i ett företag skall beskrivas och hanteras.

Flik

Det är lämpligt att dela in ett företags verkamhet i olika flikar för att skapa överskådlighet.

 Exempel på flikar :

  • Ekonomi

  • Säkerhet

  • Brand

  • Personal

  • Fastighet

Alla företag kommer att ha olika indelning med flikar beroende på vad det är för rutiner som skall följas. 

Huvudenhet

Det kan finnas en eller flera huvudadministratörer som bestämmer över en eller flera Flikar. Det kan finnas flera olika huvudadministratör och Flikarna kan vara helt uppdelade mellan dem eller så kan en del av Flikarna vara gemensamma. Det är normalt Oebas som styr dessa rättigheter men kan tilldelas kund.

Enheter

Ett företag som har flera olika enheter, lika eller inte, kan ha enheter upplagda i Oebas och varje enhet har en eller flera enhetsadministratörer. Enhetsadministratörerna skapar alla lokala användare och kan även skapa lokala verksamheter, rutiner, punkter. I de fall där en huvudadministratör publiserar verksamhet, rutiner och punkter till sina enheter är det en enhetsadministratörs uppgift att acceptera dessa och då skapas kopior lokalt. 

Organisation.png

Här är ett exempel på en organisation där fem flikar finns. De tre enheterna har tilldelats vissa av Flikarna men ingen av enheterna har alla Flikar.

Huvudadministratörerna har skapat verksamhet, rutiner och punkter centralt och publicerat dessa "nedåt" till enheterna. Enhetsadministratörerna har accepterat alla eller en del av dem. Om en viss enhet saknar någon funktion som alla andra enheter har, behöver inte enhetsadministratören acceptera och därmed få lokal kopia på dessa.

Enhetsadministratörer lägger sedan till lokalt skapade verksamheter och rutiner och skapar även listor. Listor kan inte skapas centralt, de är alltid lokala. 

Enhetsadministratörerna är alltså de enda som kan skapa listor och har tillgång till samtliga listor på sin enhet.

Användare

När enhetsadministratören skapar användaren så placeras samtidigt användaren i en eller flera användargrupper som styr vilka listor med dess punkter som användaren får se / skall arbeta med.

En lista som en användare inte har rättighet till syns aldrig för användaren.

Användaren kan logga in i app och på webb och hitta sina listor och de punkter so finns på dem. Användaren kan utföra listor och se resultat i Överblick och Kalender.

Om en punkt finns på flera listor och användaren bara har rättighet till en av listorna så syns inte registreringar och ärenden som utförs på punkten men på andra listor. 

Användaren kan också "Starta upp" lista och därmed skapa ett utförande för de listor som användaren har rättighet till. Listan måste också då vara startbar.